24 okt 2024 In de spotlight: Juliaan de Graaf
Kennismaken met Juliaan de Graaf
Servicemonteur
Juliaan de Graaf is onderhoudsmonteur en zorgt ervoor dat de machines van STYLE op locatie onderhoud krijgen. Daarnaast geeft hij ook cursussen en helpt hij met het geven van demo’s op de beurzen waar STYLE staat.
Wie is Juliaan?
Ik ben Juliaan de Graaf, met mijn gezin woon ik in Bunschoten-Spakenburg. Ik ben hier geboren en ben nu 34 jaar. In mijn vrije tijd ben ik graag met het gezin in de weer, even een balletje trappen met de kinderen of met ze stoeien.
Ondanks dat ik niet helemaal goed kan ruiken, sta ik ook graag in de keuken om de lekkerste maaltijden of heerlijke taarten te maken. Ik ben ongeveer twee jaar geleden vrij bekend geworden door mijn deelname aan Heel Holland Bakt. Ik neem nog steeds regelmatig baksels mee naar STYLE om mijn collega’s te verwennen met een lekker baksel voor in de pauze. Ik vind het gewoon leuk om te bakken, ook maak ik vaak veel te veel en dan kunnen zij dat mooi opeten.
Wat mij nog meer bezig houdt in mijn vrije tijd is dat ik graag uitzoek hoe iets gemaakt wordt, zowel met eten (bijv: welke ingrediënten en technieken er gebruikt worden) als in andere spullen die ik gebruik en kan repareren. Is er iets kapot? Dan zoek ik graag uit hoe dit gerepareerd kan worden.
Wat is het mooiste moment dat je ooit hebt meegemaakt?
Het kiezen van het mooiste moment is voor mij erg lastig, er zijn zoveel mooie dingen die niet voor elkaar onder doen. Het ontmoeten van mijn vrouw Angela of de geboorte van mijn kinderen zijn natuurlijk de geweldigste momenten in het leven, maar de vele momenten die je samen doorbrengt als gezin maakt het voor mij speciaal.
Wat vind je leuk aan jouw baan bij STYLE?
Allereerst moet ik zeggen dat ik niet altijd bij STYLE heb gewerkt, wat veel jongens uit het dorp wel doen. Het is hier niet zo normaal om van baan te wisselen. Ik had eerder voor STYLE gewerkt en in 2017 ben ik weer terug gekomen. Ik zit hier nu dus alweer 7 jaar want ik vind de veelzijdigheid in mijn baan erg fijn. Ik ben bij STYLE niet enkel een monteur die aan machines sleutelt, ik mag ook cursussen geven over hoe de machine werkt en op beurzen mag ik de machine promoten en demonstratie’s geven. Het helpen van klanten is natuurlijk fijn, omdat na een bezoek van mij een machine weer optimaal werkt en de klant dan weer verder kan gaan met produceren. Dit zorgt ervoor dat je je gewaardeerd voelt en klanten zijn meestal blij dat je er bent.
Hoe ziet jouw dag als servicemonteur eruit?
In de ochtend rijd ik altijd eerst naar STYLE om de spullen voor die dag in de auto te laden. Vervolgens rijden we naar de klant om daar een machine service te geven of om bijvoorbeeld cursus te geven.
Bij aankomst zal ik mij eerst netjes melden bij de receptie van het bedrijf (als die er is) vervolgens zal ik naar de betreffende machine gaan en daar met de bedieners praten over service aan de machine of om te ontdekken hoe een bepaald probleem ontstaan is. Meestal is het gevoel van de bediener over wat er mis is met de machine redelijk goed en zal dit voor mij ook 1 van de eerste dingen zijn die ik aan de machine controleer.
Als het probleem in kaart is gebracht kan ik werken aan een oplossing, bijvoorbeeld een onderdeel vervangen of een instelling aanpassen. Daarna geef ik ook vaak aan waar het mis is gegaan, zodat de gebruiker van de machine niet nog een keer dezelfde fout maakt.
Na het repareren van de machine volgt er een stukje documentatie, wat is er aan de machine gedaan en welke onderdelen zijn er gebruikt. Als dit allemaal beschreven is kan ik weer terug naar STYLE of ga ik naar de volgende klant.